Exploatarea motoarelor termice duce la uzuri ale duzelor de pulverizare ce intră în componența injectoarelor. Deteriorarea duzelor este un fenomen întâlnit deseori la motoarele diesel și poate avea la bază o serie de factori printre care:
- Calitatea combustibilului utilizat (deseori combustibilul poate avea impurități, apă sau aditivi nepotriviți);
- Lubrifierea insuficientă (cantitatea insuficientă de combustibil sau vâscozitatea acestuia pot determina o uzură prematură a componentelor);
- Funcționarea motorului la turații ridicate determină o creștere a temperaturii și o presiune ridicată a sistemului de injecție;
- Funcționarea motorului în cicluri scurte și frecvente;
- Uzură naturală prezentă în timp, cauzată de frecarea componentelor aflate în mișcare;
- Defecțiuni ale altor elemente, cum ar fi pompa de injecție, senzorii de presiune sau sistemul de control electronic.
Ca urmare a uzării duzelor, calitatea pulverizării combustibilului în camera de ardere scade, iar arderea devine incompletă. Printre simptomele ce sugerează necesitatea reparării sistemului de injecție se regăsesc:
- Creșterea consumului de combustibil (o pulverizare neuniformă a combustibilului de către duze duce la o ardere incompletă și inevitabil la o creștere a consumului);
- Scăderea puterii motorului ca urmare a pulverizării neuniforme;
- Emisii poluante crescute;
- Vibrații și zgomote anormale cauzate de o funcționare neregulată a motorului;
- Uzură prematură a unor componente – pot apărea probleme și la alte componente ale motorului, cum ar fi cilindri sau catalizator.
Este important de reținut că uzura duzelor injectoare este un proces inevitabil, iar o intervenție pentru a diagnostica în timp util și a remedia problemele la sistemul de injecție poate prelungi și îmbunătăți semnificativ funcționarea motorului.